wp334eaf48.png
wp09d8631f.png
wpd765df00.png

Op zoek naar de oorzaak

Chronische rugpijn, uitstralende pijn in arm of been, migraine, slechte darmwerking, buikpijn. Veel mensen leven met klachten die niet gemakkelijk te behandelen zijn. In sommige gevallen zijn er middelen waarmee de pijn kan worden bestreden, maar die de oorzaak niet wegnemen, waardoor de klacht steeds terugkomt.

In zo'n geval kunt u een osteopaat raadplegen. Osteopaten zijn opgeleid om op zoek te gaan naar de oorzaak van een klacht. Wanneer er bijvoorbeeld sprake is van migraine of hoofdpijn, zou de oorzaak wel eens kunnen liggen in een vastzittend gewricht in de nek of elders, waar de patiënt geen weet van heeft. Een osteopaat onderzoekt niet alleen de regio waarin de klacht optreedt, maar het hele lichaam en neemt vervolgens de oorzaak weg. Een osteopaat  maakt los wat los hoort te zitten en doet dit met manipulaties, tracties, zachte handgrepen,....

Het lichaam is een eenheid

De osteopathie gaat uit van de gedachte dat het menselijk lichaam een eenheid is. Dat lichaam bestaat uit verschillende systemen die elkaar in evenwicht houden en heeft een natuurlijk vermogen storingen te verhelpen. Een gezond lichaam heeft de kracht om het evenwicht te herstellen.

Bij verstoring - bijvoorbeeld door een ongeluk, een ziekte, operatie, stress of slechte voedingsgewoonten - heeft het lichaam vaak externe hulp nodig.

Een osteopaat is opgeleid om alle strukturen van het menselijk lichaam beweeglijk te maken, zodat het lichaam als geheel, ongehinderd en pijnvrij kan functioneren.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat reflux bij baby's veroorzaakt wordt doordat bij de geboorte hun schedelbasis te weinig ruimte had in het geboortekanaal. Daardoor kan een zenuw of bloedvat in de verdrukking raken. Vaak zien we ook schedelmisvormingen door continu op dezelfde zijde te liggen (KISS-syndroom). Nekblokkades en spiercontracturen, vaak tijdens de zwangerschap of bevalling opgelopen, zijn hiervan de oorzaak  Enkele behandelingen volstaan om de problemen te doen verdwijnen of verminderen.

Hierna volgen enkele klachten waarmee u bij de osteopaat terecht kunt:

• maag-en darmstoornissen

• nek-, rug- en overige gewrichtsklachten

• uitstralende pijnen

• hoofdpijn en migraine

• stressklachten

• bekkenbodemproblemen

• aanhoudende of steeds terugkerende ontstekingen (tendinitis aan elleboog, knie, voet,...)

• restklachten na operatie

• reflux, darmkrampjes, asymmetrische schedel (KISS-syndroom) bij baby’s

Deze lijst is zeker niet volledig maar geeft u een beeld van het ruime actieveld van de osteopaat.

wp1e654358_0f.jpg